Jambatan Guillemard Jambatan Guillemard

JAMBATAN GUILLEMARD

 

Mercu Tanda : Jambatan Guillemard
Tarikh Dibina : 1920 - 1924
Dibina Oleh : Metro Carriage Wagon & Finance Company Limited
    Wednesbury Works England
Tarikh Perasmian : 7 September 1948
Dirasmikan oleh : Sultan Ibrahim ibni Al-Marhum Sultan Muhammad IV
Ciri - Ciri Pembinaan : - Struktur binaannya menggunakan besi
    - Dibina merentasi Sungai Kelantan bermula di Paloh
      Rawa, Machang ke Kursial, Tanah Merah
    - Panjang - 609.6 meter. merupakan jambatan keretapi yang
      terpanjang di Malaysia
Sejarah Pembinaan : - Dibina sebagai laluan bagi keretapi dan kenderan - kenderaan 
      lain
    - Turut dikenali dengan nama Jambatan Kursial
    - Nama "Guillemard" diambil sempena nama Gabenor
      British pada masa itu, Sir Laurence Guillemard
    - Jambatan ini diletupkan oleh British pada tahun 1941
      bagi menghalang kemaraan Tentera Jepun ke Kuala Krai.
    - Jambatan ini dibaik pulih dan dibuka semula kepada lalu
      lintas pada 7 September 1948

Mukasurat: 1  2  3