Seksyen Inspektorat Seksyen Inspektorat

Fungsi

  1. Merancang dan melaksanakan program dan aktiviti inspektorat pengurusan rekod di pejabat awam;
  2. Memantau pematuhan dan keakuran pejabat awam kepada:
    • Akta Arkib Negara Malaysia 2003
    • surat-surat pekeliling
    • peraturan, arahan dan panduan
    • piawaian pengurusan rekod MS 2223-1 dan MS 2223-2
    • prinsip dan amalan terbaik pengurusan rekod
  3. Merancang dan menjalankan kerja-kerja pengauditan rekod di pejabat awam meliputi peringkat pewujudan hingga pelupusan rekod;
  4. Menjalankan kajian keberkesanan dan keurusetiaan naziran bagi program dan aktiviti pengurusan rekod;
  5. Menyelaras dan menyelenggara pangkalan data pengauditan dan keakuran undang-undang dan peraturan (unit khidmat sokongan); dan
  6. Menyelaras pelaksanaan pendakwaan dan amaran pentadbiran bagi pelanggaran undang-undang dan ketakakuran.