Soalan Lazim Soalan Lazim

Berikut adalah soalan-soalan yang sering diajukan oleh pengunjung Portal Arkib. Sekiranya terdapat sebarang pertanyaan lain, sila hubungi kami di talian 03-62090600 atau e-mel kepada kami di webmaster@arkib.gov.my . Anda juga boleh menggunakan sistem maklumbalas kami.

 

Soalan-Soalan Lazim Mengenai Pengurusan Rekod Secara Umum

[+] Apa itu Rekod Awam?
[+] Bilakah rekod perlu diwujudkan?
[+] Kenapa rekod diwujudkan?
[+] Dimanakah rekod perlu disimpan?
[+] Apakah yang dimaksudkan dengan Pengurusan Rekod?
[+] Apa itu Jadual Pelupusan Rekod?
[+] Bilakah sesebuah Kementerian/Jabatan/Agensi Kerajaan perlu membuat Pelupusan Rekod?
[+] Apakah faedah Pengurusan Rekod?
[+] Apa itu Bilik Rekod?
[+] Apakah perkhidmatan-perkhidmatan yang ditawarkan oleh Arkib Negara?
[+] Apa itu Bahan Arkib?

 

Soalan-Soalan Lazim Dari Seksyen Konsultansi Dan Latihan

[+] Apakah seksyen yang bertanggungjawab dalam Pengurusan Rekod dan cara untuk menghubungi seksyen yang terlibat?
[+] Apakah perkhidmatan Konsultansi Pengurusan Rekod yang ditawarkan oleh Arkib Negara Malaysia?
[+] Bagaimanakah cara Jabatan Kerajaan ingin memohon perkhidmatan Khidmat Konsultansi Pengurusan Rekod di Jabatan?
[+] Bagaimanakah cara Jabatan Kerajaan ingin melaksanakan Pelantikan Pegawai Rekod Jabatan (PRJ) / Pembantu Tadbir Rekod Jabatan PTRJ) di Jabatan?