Soalan Lazim Soalan Lazim

Berikut adalah soalan-soalan yang sering diajukan oleh pengunjung Portal Arkib. Sekiranya terdapat sebarang pertanyaan lain, sila hubungi kami di talian 03-62090600 atau e-mel kepada kami di webmaster@arkib.gov.my . Anda juga boleh menggunakan sistem maklumbalas kami.

 

Soalan-Soalan Lazim Mengenai Pengurusan Rekod Secara Umum

[+] Apa itu Rekod Awam?
[+] Bilakah rekod perlu diwujudkan?
[+] Kenapa rekod diwujudkan?
[+] Dimanakah rekod perlu disimpan?
[+] Apakah yang dimaksudkan dengan Pengurusan Rekod?
[+] Apa itu Jadual Pelupusan Rekod?
[+] Bilakah sesebuah Kementerian/Jabatan/Agensi Kerajaan perlu membuat Pelupusan Rekod?
[+] Apakah faedah Pengurusan Rekod?
[+] Apa itu Bilik Rekod?
[+] Apakah perkhidmatan-perkhidmatan yang ditawarkan oleh Arkib Negara?
[+] Apa itu Bahan Arkib?

 

Soalan-Soalan Lazim Dari Seksyen Konsultansi Dan Latihan

[+] Apakah seksyen yang bertanggungjawab dalam Pengurusan Rekod dan cara untuk menghubungi seksyen yang terlibat?
[+] Apakah perkhidmatan Konsultansi Pengurusan Rekod yang ditawarkan oleh Arkib Negara Malaysia?
[+] Bagaimanakah cara Jabatan Kerajaan ingin memohon perkhidmatan Khidmat Konsultansi Pengurusan Rekod di Jabatan?
[+] Bagaimanakah cara Jabatan Kerajaan ingin melaksanakan Pelantikan Pegawai Rekod Jabatan (PRJ) / Pembantu Tadbir Rekod Jabatan PTRJ) di Jabatan?

 

Soalan-Soalan Lazim Dari Seksyen Perhubungan Awam dan Promosi

[+] Bagaimanakah cara untuk mengadakan lawatan ke Arkib Negara Malaysia?
[+] Bagaimanakah cara untuk memohon kerja / jawatan kosong di Arkib Negara Malaysia?
[+] Bagaimanakah cara untuk membuat aduan / maklumbalas?
[+] Bagaimanakah cara untuk membuka kaunter promosi di Arkib Negara Malaysia?

 

Soalan-Soalan Lazim Dari Seksyen Perkhidmatan Pusat Rekod

[+] Bagaimanakah prosedur bagi memindahkan bahan terbitan ke Arkib Negara Malaysia?
[+] Bagaimanakah pejabat awam ingin menetapkan tarikh temujanji bagi pemindahan rekod?
[+] Apakah persediaan yang perlu dilakukan sebelum pemindahan rekod dijalankan?
[+] Bolehkah pihak Arkib Negara Malaysia menjalankan perkhidmatan pewasapan untuk rekod-rekod dalam simpanan Pejabat Awam?
[+] Bolehkah sekiranya Pejabat Awam ingin merujuk rekod daripada Pejabat Awam lain?
[+] Bagaimana cara dan apakah keperluan untuk menubuhkan Pusat Rekod Agensi?

 

Soalan-Soalan Lazim Dari Seksyen Pentadbiran dan Sumber Manusia

Soalan Lazim dan Jawapan untuk Pelatih Industri

[+] Bagaimanakah caranya Pelatih Industri untuk memohon latihan?
[+] Apakah dokumen yang perlu dibawa semasa melaporkan diri?
[+] Adakah pelatih industri dibayar sebarang elaun?
[+] Berapakah kadar elaun pada pelatih industri?
[+] Bolehkah pelatih diserap sebagai kakitangan kerajaan?

 

Soalan-Soalan Lazim Dari Seksyen Rujukan dan Akses

[+] Apakah waktu operasi Dewan Penyelidikan Arkib Negara Malaysia?
[+] Bagaimanakah cara untuk mendaftar sebagai penyelidik di Arkib Negara Malaysia?
[+] Saya merupakan penyelidik lama yang mendaftar secara manual menggunakan Borang Pendaftaran. Bagaimana saya ingin menggunakan aplikasi Online Finding Aid (OFA)?
[+] Saya telah mendaftar sebagai penyelidik melalui ofa.arkib.gov.my tetapi masih gagal untuk akses ke laman web OFA. Mohon bantuan.
[+] Apakah peraturan masuk ke Dewan Penyelidikan Arkib Negara Malaysia?
[+] Bagaimanakah cara untuk mendapatkan maklumat mengenai penyelidikan sesuatu tajuk di Arkib Negara Malaysia?
[+] Adakah Arkib Negara Malaysia menyediakan perkhidmatan carian sesuatu maklumat yang diperlukan oleh penyelidik?
[+] Bagaimanakah cara untuk mendapatkan warta kerajaan?
[+] Adakah Arkib Negara Malaysia menyediakan perkhidmatan carian sesuatu maklumat yang diperlukan oleh penyelidik?
[+] Bagaimanakah cara untuk mendapatkan warta kerajaan?
[+] Berapakah bayaran yang dikenakan bagi setiap perkhidmatan penyalinan bahan arkib dan perpustakaan?
[+] Bolehkah saya rizab bahan arkib yang ingin dirujuk lagi?
[+] Apakah prosedur pinjaman jabatan atau perkhidmatan rujukan rekod?

 

Soalan-Soalan Lazim Dari Seksyen Pelupusan Rekod

[+] TATACARA PERMOHONAN PELUPUSAN REKOD AWAM SECARA UMUM
[+] TATACARA PERMOHONAN PELUPUSAN REKOD KEWANGAN DAN PERAKAUNAN MENGGUNAKAN BORANG KEWANGAN – ARKIB 4/08
[+] TATACARA PENGGUNAAN JPR [BAGAIMANA UNTUK MENGGUNA PAKAI JPR URUSAN AM, URUSAN FUNGSIAN DAN URUSAN KEWANGAN DAN PERAKAUNAN]
[+] TATACARA PERMOHONAN PELUPUSAN REKOD KEWANGAN DAN PERAKAUNAN MENGGUNAKAN BORANG KEWANGAN – ARKIB 4/08
[+] KAEDAH PEMUSNAHAN REKOD
[+] PEGAWAI YANG MENANDATANGANI BORANG PENENTUSAHAN PEMUSNAHAN REKOD AWAM ARKIB - 12/08 Atau KEWANGAN – ARKIB 13/08
[+] TATACARA PEMUSNAHAN REKOD KHAS INSIDEN BENCANA/ROSAK
[+] BAGAIMANA MENGUKUR FAIL DALAM METER PANJANG REKOD (M.P.)
[+] BAGAIMANA MENENTUKAN TEMPOH PENGEKALAN YANG DITENTUKAN DALAM JADUAL