Berita & Pengumuman
Seksyen Pelupusan Rekod
Unit Pelupusan Rekod
-
Merangka dasar dan menyediakan garis panduan pelupusan rekod kerajaan;
-
Merancang dan melaksanakan program pelupusan rekod kerajaan;
-
Menguruskan permohonan pelupusan rekod
-
Melaksanakan penilaian rekod
-
Menguruskan kebenaran pelupusan rekod
-
Memantau pemusnahan dan pemindahan rekod
-
-
Mengemaskini pangkalan data pelupusan rekod; dan
-
Melaksanakan kerja-kerja keurusetiaan Jawatankuasa Pelupusan Rekod.
Unit Penyedian Jadual Pelupusan Rekod (JPR)
- Merangka dasar dan menyediakan jadual bagi pemindahan rekod penting dan/atau rekod terperingkat ke Arkib Negara.
- Menyediakan Jadual Pelupusan Rekod Urusan Am.
- Merancang penyediaan Jadual Pelupusan Rekod Fungsian pejabat awam.
- Merancang dan mengendalikan bengkel penyediaan Jadual Pelupusan Rekod Fungsian bagi pejabat awam.
- Melaksanakan pemakaian Jadual Pelupusan Rekod Urusan Am dan Jadual Pelupusan Rekod Kewangan dan Perakaunan pejabat awam.
- Mengemaskini Jadual Pelupusan Rekod Urusan Am, Jadual Pelupusan Rekod Kewangan dan Perakaunan serta Jadual Pelupusan Rekod Fungsian Jabatan.
- Melaksanakan kerja-kerja keurusetiaan Jawatankuasa Jadual Pelupusan Rekod.
Unit Khidmat Sokongan
- Mengendalikan hal ehwal pentadbiran.
- Mengendalikan urusan kewangan Seksyen.
- Menguruskan Registri di peringkat Bahagian.
- Menyelaraskan hal ehwal perjawatan dan perkhidmatan Bahagian.