splask

Advanced Search Function

Borang Maklum Balas

CIO

Seksyen Panducari

Unit Panducari

  1. Mengkaji dan menentukan kaedah dan standard panducari arkib RASMI selaras dengan ISAD (G), ISAAR (CPF) ASA 390. AACR 2.
  2. Mengkaji dan menentukan kaedah standard panducari koleksi pertubuhan dan persendirian selaras dengan ISAD (G), ISAAR (CPF) ASA 390, AACR2.
  3. Mengkaji dan menyediakan deskripsi kearkiban kumpulan bahan (2nd level description) bagi panduan bahan arkib dan senarai penerimaan.
  4. Merancang, menyelaras dan mengendalikan latihan penyediaan deskripsi bahan arkib serta menjalankan semakan kualiti kepada deskripsi yang telah dihasilkan.
  5. Menyediakan dan mengemaskini panducari on-line bagi bahan-bahan arkib.
  6. Melaksanakan dan menyelaraskan kerja-kerja penterjemahan rekod-rekod bahasa asing.
  7. Menyediakan teks untuk diterbitkan bagi panducari dan rekod-rekod yang telah diterjemah.
  8. Merancang dan mengurus penerbitan panducari-panducari dalam pelbagai media.
  9. Menyediakan maklumat kontekstual berbentuk Sejarah Pentadbiran jabatan/agensi.
  10. Menyediakan Sejarah Pentadbiran yang lengkap secara manual atau dalam talian bagi memudahkan capaian dan rujukan.

Unit Pengurusan COMPASS

  1. Merancang dan menyelaras Bengkel Latihan Aplikasi COMPASS dengan kerjasama Seksyen Teknologi Maklumat di Ibu Pejabat dan Arkib-arkib Negeri
  2. Mengurus semakan permohonan pewujudan sumber-sumber baharu bahan-bahan arkib yang diproses di Ibu Pejabat dan Arkib-arkib Negeri
  3. Menyemak dan memproses permohonan pengemaskinian sumber-sumber bahan arkib sedia ada bagi urusan pendaftaran dan kemasukan metadata bahan-bahan arkib di Ibu Pejabat dan Arkib-arkib Negeri
  4. Menyelaras urusan pelantikan Pegawai Sumber Negeri
  5. Merancang dan menyediakan Panduan Sumber Bertema bagi bahan-bahan arkib

Unit Pentadbiran dan Khidmat Sokongan

  1. Mengendalikan urusan pentadbiran Seksyen meliputi kehadiran dan kad perakam waktu, cuti, surat menyurat, sistem fail, mesyuarat dan sebagainya
  2. Mengurus dan mengendalikan urusan kewangan Seksyen, termasuk pesanan kerajaan, penyediaan cadagan baget bagi perbelanjaan, pengurusan aset dan stor dan sebagainya
  3. Mengendalikan Pengurusan Registri Seksyen
  4. Menyelaras hal ehwal perjawatan dan perkhidmatan Seksyen
Image