Berita & Pengumuman
Seksyen Pengurusan Rekod Elektronik
Unit Pengurusan Rekod Elektronik
-
Merancang dan menyediakan dasar, prosedur dan panduan berkaitan pengurusan rekod elektronik di pejabat awam;
-
Merancang dan melaksanakan program dan aktiviti pengurusan rekod elektronik di sepanjang kitaran hayat rekod:
-
Khidmat nasihat pengurusan rekod elektronik
-
Khidmat nasihat pembangunan aplikasi Sistem Pengurusan Rekod Elektronik (Electronic Record Management System - ERMS)
-
Taklimat / Demonstrasi Sistem Pengurusan Rekod Elektronik
-
-
Merancang dan menyediakan inventori bagi sistem legasi di pejabat awam serta menjalankan kajian sistem dan penilaian rekod bagi tujuan pelupusan rekod elektronik;
-
Membantu menyediakan klasifikasi fail di pejabat awam;
-
Menjalankan ujian keakuran aplikasi pengurusan rekod elektronik di pejabat awam kepada spesifikasi sistem ERMS yang dibangunkan oleh Arkib Negara Malaysia (ANM);
-
Menjalankan program kerjasama dalam pelaksanaan projek-projek kerajaan elektronik
-
Jawatankuasa Teknikal ICT Sektor Awam (JTISA)
-
Jabatan Digital Negara, Kementerian Digital
-
-
Menguruskan penggunaan aplikasi ERMS di ANM:
-
Melaksanakan audit pemantauan ke atas pengurusan rekod elektronik di pejabat awam.
Unit Perolehan dan Pemprosesan Rekod Elektronik
-
Merancang dan menyediakan prosedur dan panduan berkaitan pelupusan rekod elektronik;
-
Merancang dan melaksanakan pemindahan rekod elektronik ke ANM:
- Permohonan pelupusan rekod digital
-
Merancang dan melaksanakan pengarkiban laman web.