splask

Advanced Search Function

Borang Maklum Balas

CIO

Seksyen Kewangan dan Akaun

Unit Kewangan dan Belanjawan : Belanjawan

  1. Merancang dan menguruskan pembangunan dan kemajuan kerjaya.
  2. Menjalankan Kajian Keperluan Latihan bagi pembangunan kerjaya.
  3. Merancang dan menyediakan latihan ikhtisas dan profesional skim-skim perkhidmatan arkib.
  4. Merancang dan menyediakan latihan umum berdasarkan keperluan skim perkhidmatan awam.
  5. Menyediakan sukatan dan modul kursus serta latihan bagi skim perkhidmatan arkib & gunasama.
  6. Menguruskan Peperiksaan Penilaian Tahap   Kecekapan (PTK).
  7. Menguruskan Peperiksaan Jabatan dan Peperiksaan Umum Perkhidmatan Awam.
  8. Merangka dasar pembangunan dan halatuju organisasi.
  9. Merancang dan melaksanakan pengurusan strategik jabatan dan imej korporat.
  10. Perancangan dan pembangunan struktur organisasi jabatan, peranan, fungsi dan aktiviti.
  11. Panel Pembangunan Sumber Manusia
  12. Merancang dan melaksanakan pengurusan   perubahan, kepimpinan, good governance (akauntabiliti, integriti & ketelusan).
  13. Kajian penambahbaikan ‘business process, MPK dan fail meja.
  14. Menjalankan penilaian semula kemampuan dan keupayaan.

Unit Kewangan dan Belanjawan : Pembayaran

  1. Menyemak dan memproses semua Baucer Bayaran jabatan melalui / tanpa melalui Pesanan Tempatan.
  2. Menyemak dan memproses semua baucer bayaran bagi    projek-projek Pembangunan jabatan.
  3. Menyemak dan memproses semua baucer bayaran, tuntutan perjalanan, perpindahan dan pakaian panas dan lain-lain.
  4. Menyemak dan memproses baucer bayaran bagi     pendahuluan diri / pelbagai, pinjaman kenderaan / komputer bagi jabatan dan Cawangan-cawangan Negeri.
  5. Menguruskan bayaran melalui sistem Pukal untuk   MAS, TNB dan STMB.
  6. Mengurus pengeluaran waran perjalanan udara awam bag jabatan.
  7. Memproses dan menyediakan bayaran bagi panjar wang runcit.
  8. Mengendalikan pelaksanaan Sistem eSPKB.

Unit Kewangan dan Belanjawan : Akaun

  1. Mengurus yuran / sumbangan kepada pertubuhan / persatuan Arkib Antarabangsa.
  2. Menguruskan penyimpanan rekod dan laporan Panjar Wang Runcit.
  3. Mendapatkan kelulusan khas Perbendaharaan bagi pengurusan akaun dan kewangan.
  4. Penyediaan dan Penyeliaan Akaun-Akaun Amanah di bawah Kementerian Sistem Akaun Cawangan (BAS) dan Sistem Cawangan Pusat (CAS).
  5. Menguruskan Sistem Perakaunan Makro.
  6. Menguruskan sistem Perakaunan eSPKB oleh Perbendaharaan Malaysia.
  7. Mengurus semua terimaan Hasil dan Akaun Amanah.
  8. Menguruskan pertanyaan audit.
Image