splask

Advanced Search Function

Borang Maklum Balas

CIO

Seksyen Pentadbiran dan Sumber Manusia

FUNGSI SEKSYEN

Unit Pentadbiran

  1. Merancang dan mengurus semua urusan pentadbiran am jabatan selaras dengan peraturan pejabat dan pekeliling / surat pekeliling yang berkaitan.
  2. Mengurus tempahan dan penyelenggaraan kenderaan jabatan.
  3. Mengurus dan memantau perjalanan Sistem Perakam Waktu Jabatan.
  4. Mengurus dan menyelaras perhimpunan bulanan Jabatan dan acara-acara keraian di peringkat Jabatan.
  5. Mengurus dan menyelaras urusan surat menyurat ke luar Jabatan.
  6. Mengurus kemudahan Alat Komunikasi Mudah Alih / Telefon Bimbit pegawai yang berkelayakan.
  7. Mengurus dan menyelaras urusan tempahan fasiliti / kemudahan (Auditorium dan Bilik Mesyuarat).
  8. Mengurus kemudahan bekalan pakaian seragam anggota yang berkelayakan.
  9. Menyediakan Anggaran Belanja Mengurus (ABM) bagi urusan pentadbiran am Jabatan.
  10. Mengurus kontrak bekalan perkhidmatan dan sewaan Jabatan mengikut peraturan yang berkuat kuasa. (Pakaian Seragam, Sewaan Mesin Fotostat, Kemudahan pejabat yang lain).
  11. Mengurus pembayaran invois makan / minum / bekalan / perkhidmatan dan lain-lain bagi urusan pentadbiran am Jabatan.
  12. Menguruskan panggilan keluar – masuk jabatan.
  13. Menguruskan kaunter khidmat pelanggan.

Unit Keselamatan

  1. Mengurus dan memantau Sistem Pengurusan Keselamatan Bersepadu (SPKB) Jabatan.
  2. Mengurus dan menyelaras prosedur keselamatan harian jabatan (kakitangan, pelawat, bangunan, orang awam dan lain-lain).
  3. Menguruskan keselamatan semasa majlis rasmi di peringkat Jabatan.

Unit Penjawatan

  1. Perancangan dan pembangunan struktur organisasi jabatan, peranan, fungsi dan aktivti.
  2. Menguruskan perancangan penempatan dan pertukaran.
  3. Pembangunan skim perkhidmatan.
  4. Menguruskan perjawatan dan pengambilan.
  5. Mengurus dan menyelaras urusan pencalonan anugerah/pingat kebesaran.
  6. Mengurus urusan penanggungan kerja.
  7. Menguruskan pelantikan jawatan kontrak, PSH dan penempatan latihan industri.

Unit Perkhidmatan

  1. Menguruskan pengesahan lantikan dan pengesahan dalam perkhidmatan
  2. Mengemaskini buku perkhidmatan
  3. Menguruskan dan melaksanakan permohonan penentuan gaji permulaan.
  4. Menguruskan dan melaksanakan peminjaman pegawai kepada agensi awam.
  5. Menguruskan dan melaksanakan Pemberian Opsyen / Tukar Lantik bagi semua skim perkhidmatan.
  6. Mengurus dan melaksanakan urusan penamatan perkhidmatan
  7. Menguruskan permohonan cuti tanpa gaji, cuti separuh gaji, cuti tanpa gaji mengikut pasangan, cuti menjaga anak

Unit HRMIS

  1. Menyelia dan memantau pelaksanaan  HRMIS di Jabatan.
  2. Membantu menguruskan latihan aplikasi  HRMIS kepada pengguna.
  3. Membantu menyelaras penyediaan infrastruktur pelaksanaan HRMIS.
  4. Membantu memastikan semua data asas HRMIS jabatan disahkan dan dikemaskini.

Unit Naik Pangkat, Prestasi dan Saraan

  1. Mengurus dan menyelaras urusan pemangkuan, kenaikan pangkat, kenaikan pangkat TBBK & TBBK2 .
  2. Mengurus dan menyelaras permohonan Tapisan Keutuhan SPRM, Tapisan Keselamatan dan Perisytiharaan Harta.
  3. Mengurus dan menyelaras mesyuarat dan laporan Search Committee Tahunan.
  4. Mengurus dan menyelaras Sasaran Kerja Tahunan (SKT) dan Laporan Nilaian Pestasi Tahunan (LNPT), pencalonan APC dan PPC.
  5. Menguruskan pellaksanaan Dasar emisah (Exit Policy).
  6. Mengurus permohonan Elaun / Saraan / Kemudahan (Tambang Mengunjungi Wilayah Asal, Sara Ubat, Pakaian Panas, Pakaian Rasmi / Istiadat).
  7. Mengurus dan menyelaras laporan Kenyataan Cuti Rehat / Cuti Sakit / Gantian Cuti Rehat(GCR) Tahunan.
  8. Mengurus urusan permohonan persaraan wajib dan persaraan pilihan.
Image