Berita & Pengumuman
Seksyen Pentadbiran dan Sumber Manusia
FUNGSI SEKSYEN
Unit Pentadbiran
- Merancang dan mengurus semua urusan pentadbiran am jabatan selaras dengan peraturan pejabat dan pekeliling / surat pekeliling yang berkaitan.
- Mengurus tempahan dan penyelenggaraan kenderaan jabatan.
- Mengurus dan memantau perjalanan Sistem Perakam Waktu Jabatan.
- Mengurus dan menyelaras perhimpunan bulanan Jabatan dan acara-acara keraian di peringkat Jabatan.
- Mengurus dan menyelaras urusan surat menyurat ke luar Jabatan.
- Mengurus kemudahan Alat Komunikasi Mudah Alih / Telefon Bimbit pegawai yang berkelayakan.
- Mengurus dan menyelaras urusan tempahan fasiliti / kemudahan (Auditorium dan Bilik Mesyuarat).
- Mengurus kemudahan bekalan pakaian seragam anggota yang berkelayakan.
- Menyediakan Anggaran Belanja Mengurus (ABM) bagi urusan pentadbiran am Jabatan.
- Mengurus kontrak bekalan perkhidmatan dan sewaan Jabatan mengikut peraturan yang berkuat kuasa. (Pakaian Seragam, Sewaan Mesin Fotostat, Kemudahan pejabat yang lain).
- Mengurus pembayaran invois makan / minum / bekalan / perkhidmatan dan lain-lain bagi urusan pentadbiran am Jabatan.
- Menguruskan panggilan keluar – masuk jabatan.
- Menguruskan kaunter khidmat pelanggan.
Unit Keselamatan
- Mengurus dan memantau Sistem Pengurusan Keselamatan Bersepadu (SPKB) Jabatan.
- Mengurus dan menyelaras prosedur keselamatan harian jabatan (kakitangan, pelawat, bangunan, orang awam dan lain-lain).
- Menguruskan keselamatan semasa majlis rasmi di peringkat Jabatan.
Unit Penjawatan
- Perancangan dan pembangunan struktur organisasi jabatan, peranan, fungsi dan aktivti.
- Menguruskan perancangan penempatan dan pertukaran.
- Pembangunan skim perkhidmatan.
- Menguruskan perjawatan dan pengambilan.
- Mengurus dan menyelaras urusan pencalonan anugerah/pingat kebesaran.
- Mengurus urusan penanggungan kerja.
- Menguruskan pelantikan jawatan kontrak, PSH dan penempatan latihan industri.
Unit Perkhidmatan
- Menguruskan pengesahan lantikan dan pengesahan dalam perkhidmatan
- Mengemaskini buku perkhidmatan
- Menguruskan dan melaksanakan permohonan penentuan gaji permulaan.
- Menguruskan dan melaksanakan peminjaman pegawai kepada agensi awam.
- Menguruskan dan melaksanakan Pemberian Opsyen / Tukar Lantik bagi semua skim perkhidmatan.
- Mengurus dan melaksanakan urusan penamatan perkhidmatan
- Menguruskan permohonan cuti tanpa gaji, cuti separuh gaji, cuti tanpa gaji mengikut pasangan, cuti menjaga anak
Unit HRMIS
- Menyelia dan memantau pelaksanaan HRMIS di Jabatan.
- Membantu menguruskan latihan aplikasi HRMIS kepada pengguna.
- Membantu menyelaras penyediaan infrastruktur pelaksanaan HRMIS.
- Membantu memastikan semua data asas HRMIS jabatan disahkan dan dikemaskini.
Unit Naik Pangkat, Prestasi dan Saraan
- Mengurus dan menyelaras urusan pemangkuan, kenaikan pangkat, kenaikan pangkat TBBK & TBBK2 .
- Mengurus dan menyelaras permohonan Tapisan Keutuhan SPRM, Tapisan Keselamatan dan Perisytiharaan Harta.
- Mengurus dan menyelaras mesyuarat dan laporan Search Committee Tahunan.
- Mengurus dan menyelaras Sasaran Kerja Tahunan (SKT) dan Laporan Nilaian Pestasi Tahunan (LNPT), pencalonan APC dan PPC.
- Menguruskan pellaksanaan Dasar emisah (Exit Policy).
- Mengurus permohonan Elaun / Saraan / Kemudahan (Tambang Mengunjungi Wilayah Asal, Sara Ubat, Pakaian Panas, Pakaian Rasmi / Istiadat).
- Mengurus dan menyelaras laporan Kenyataan Cuti Rehat / Cuti Sakit / Gantian Cuti Rehat(GCR) Tahunan.
- Mengurus urusan permohonan persaraan wajib dan persaraan pilihan.